Bæredygtighed i transportindustrien

//

En industri der skal stå til ansvar

Den danske transportindustri udleder ca. 13,5 millioner ton CO2 årligt. Det svarer til omkring 30% af hele landets CO2 udledning. Det er en fuldstændig abnormt aftryk på klimaet, hvilket er vores ansvar at gøre noget ved. Vi som danskere har til ansvar at kræve følgende af virksomhederne: De skal efter evne tilkøbe lastbiler og teknologien til at mindske deres carbon-udledning. Som det mindste skal de have de tilpassede og nødvendige partikelfiltre. Disse tiltag skal også belønnes af den danske regering, der skal give tilskud eller kompensationer til dette. At købe noget med landtransport skal koste et yderligere gebyr af forbrugeren, eller alternativt skal det oftere være en mulighed at klimakompensere.

Teknologi er vejen frem

Som overskriften antyder er teknologi essentiel for at mindske vores aftryk for miljøet og klimaet omkring os. Vi kan og skal investere i denne sektor, og det er vores pligt at uddanne de kommende generationer. Har vi i fremtiden et større behov for transport på land, hvilket alt tyder på, må vi også være med til at tage ansvar. Vi skal fra en tidlig alder uddanne vores børn i folkeskolen til at tænke innovativt og bæredygtigt. Vi skal have flere cases om bæredygtighed på de videregående uddannelser og de unge mennesker skal lave et tænke emnet ind i deres job og hverdag. Men mest af alt skal det kunne betale sig for forbrugerne. Vi skal belønne borgerne og virksomhederne der går den ekstra mil for bæredygtigheden. Vi skal støtte vores økologiske landmænd, der i øjeblikket har svært ved at få økonomien til at hænge sammen.

Særligt én virksomhed skiller sig ud

Som sagt mener vi at vi skylder noget til virksomheder der går den ekstra mil for at tilbyde deres kunder og klienter nogle bæredygtige og kompenserende muligheder. Eksempelvis Flyttefirmaet har gjort en ekstra indsats. Ikke nok med at have et stort fokus på billige og samtidig kvalitetsmæssige flyttesager, de gør også ekstra meget ud af at opdatere deres arsenal af køretøjer. De køber løbende nye lastbiler der møder EU’s anbefalinger om transport, hvilket bl.a. ses i indkøbet af to splinternye Mercedes lastbiler.