Holdspecifikke markedsføringsstrategier blandt andet omtanke til miljø og CO2 udslip ved produktion.

//

Som med de fleste andre markedsføringsstrategier skal du fokusere på nogle få nøgleområder for at få det bedste resultat af din trøje-markedsføringsstrategi.

Logoer og farveskemaer: Den vigtigste overvejelse i forbindelse med et trøjedesign er logoet og farveskemaet. Derfor bør det ikke være nogen overraskelse, at disse er de vigtigste elementer i din holdspecifikke plan.

Sætdesign: Der findes ingen faste regler for udformning af “scenen” for lanceringen af et fodboldsæt, men det er vigtigt at huske på principperne for menneskelig opfattelse. Derfor anbefales det at vælge et stadion med en højprofileret udsigt, f.eks. et forstads- eller bymiljø i centrum af byen.

Engagement fra fans: Det er vigtigt at huske på, at fansene er livsnerven for ethvert fodboldbrand, og det gælder også for lancering af fodboldtrøjer. Derfor anbefales det, at du overvejer, hvordan fansene kan inddrages i trøjelanceringen, hvordan de kan være en del af design- og lanceringsprocessen, og hvordan de kan få særlig adgang til spillerne.

 

Fodbold har et af de mest genkendelige brands inden for enhver sport, og det skyldes i høj grad trøjerne. Den mest effektive måde at udnytte fodboldens markedsføringspotentiale på er at lancere en ny trøje til hvert hold. Du kan f.eks. bruge den samme trøjeskabelon med mindre ændringer, f.eks. en anden krave, til en række forskellige hold. På den måde er holdets logo og farver altid i fokus og vil blive båret af de bedste spillere. Ud fra et markedsføringsstrategisk perspektiv er det bedst at lancere en ny trøje i starten af sæsonen. På den måde vil holdet få størst mulig medieopmærksomhed og mærkebevidsthed. Desuden vil fansene kunne vise deres støtte til holdet ved at købe en ny trøje, og da dette er en stor forretning for de fleste klubber, samt spændende for enhver fodboldfan – så bliver der lagt meget kræft i netop design og udførelse af alle de trøjer du ser omkring dig, uanset om du går rundt i en eller anden storby i Europa eller om du faktisk er inde på et stadion og kan mærke stemningen og dommeren inden længe fløjter til kamp.