For 20 år siden fyldte online-verdenen ikke nær så meget som den gør i dag. Dengang flygtede man til den digitale verden for at undslippe den virkelige verden. I dag forholder det sig omvendt; nu drager man ud i den virkelige verden, for at undslippe den digitale verden.
Internettet er for mange blevet altomspændende del af deres liv. Handel, venskaber, underholdning, kommunikation, nyheder, film, kunst og musik – mange af disse ting foregår nu online.
Digital markedsføring er blevet en vigtig del af moderne virksomheders overlevelse
Virksomheder har skulle tilpasse sig, for at imødekomme de nye forbrugsvaner. Digital markedsføring er dermed blevet en betydelig vigtigere del af hvordan virksomheder imødekommer disse moderne forbrugsvaner. Plutonic.dk er et digital marketing bureau, der kan hjælpe dig med alt, hvad der vedrører digital markedsføring. Du kan finde dem gennem følgende link: https://plutonic.dk/.
Men hvad er digital markedsføring helt præcist? Digital markedsføring er benyttelsen af digitale teknologier som computere, smart mobiler og sociale medier, mm. for at promovere sin virksomhed og sine produkter.
Det er et stort område, og det dækker mange felter. Det er ikke lige alle, der oplever at digital markedsføring ligger lige til højrebenet. Derfor føler mange, at der er behov for en forsimplet forklaring på det. Det vil du nu få, og følgende spørgsmål vil blive opklaret: Hvilke elementer indebærer digital markedsføring?
Søgemaskineoptimering: Sådan bliver din hjemmeside set
Søgemaskineoptimering – også kaldt SEO – er den del af digital markedsføring, der determinerer hvor høj din hjemmeside bliver rangeret i søgemaskinerne.
Målet er, at din hjemmeside skal have den bedst mulige rangering på algoritmen, dermed kan du forbedre det, der betegnes som ’organic reach’. Organic reach er betegnelsen for det antal mennesker (og dermed potentielle kunder) der finder dig gennem en simpel søgning på Google (eller andre søgemaskiner).
Der er, først og fremmest, en række ting, der skal være i orden på din hjemmeside, før den får en anstændig rangering på algoritmen. Det er heller ikke værd at snyde algoritmen nu til dages. Søgemaskinerne skanner nemlig din hjemmeside for indhold samt kvalitet med noget der hedder ’spiders’
Med god fordel, bør man fokusere på, at hjemmesiden er af god kvalitet.
Hvilke faktorer er så bestemmende for, om hjemmesiden er af god kvalitet?
En god tommelfingerregel er, at søgemaskinen har som mål at levere den bedste og mest effektive søgeoplevelse for sine brugere.
Det vil sige, at søgemaskinen forsøger at fremvise de hjemmesider med den viden, som den vurderer til at være mest relevant for søgningen og brugeren. Der er flere ting, som du kan gøre, for at sørge for at din hjemmeside efterlever søgemaskinens forventninger.
Hjemmesiden er af god kvalitet hvis indholdet er sandfærdigt, fyldestgørende, grammatisk korrekt, læsevenligt og relevant. Desuden skal hjemmesiden så vidt muligt være brugervenlig.
Noget, der for eksempel kan hjælpe her, er at sørge for informationen er nutidig. Det kan du for eksempel gøre, ved løbende at opdatere informationen på din hjemmeside, med den nyeste og mest relevante viden.
En god hovedregel for at forbedre brugervenligheden er, at hjemmesiden så vidt muligt skal kunne skannes af individet. Opsætningen skal derfor gerne være simpel, og sproget på hjemmesiden skal være læsevenligt. Sproget skal m.a.o. ikke være alt for komplekst og uoverskuelig for den almene læser.
Dette er blandt nogle af de handlinger du kan foretage, for at forbedre din hjemmesides placering på diverse søgemaskiner. Andre ting du kunne gøre er, for eksempel, at benytte identificere relevante keywords, og implementere dem i teksterne på din hjemmeside. Derudover kunne du for eksempel betale for linkbuilding artikler.
Målgruppesegmentering: Sådan rammer du din målgruppe
Søgemaskineoptimeringen sørger for, at du kan nå ud til flest mulige mennesker. Dette indebærer også dem, som du ellers ikke havde nået ud til i segmenteringsprocessen.
Segmenteringsprocessen består i at identificere dine primære kunder. Dette er en vigtig del af den digitale markedsføringsproces da det er her du fastslår hvilke grupper der er dine kunder, og hvilke grupper ikke er. Slår du fejl her, kan det betyde at du får langt færre salg, og dermed mindre omsætning for virksomheden.
Heldigvis kan segmenteringsprocessen forsimples ved hjælp af sociale mediers targeting værktøjer. Disse værktøjer kan bl.a. hjælpe dig med at identificere hvilke grupper der primært interagerer med, for eksempel, din Facebookside.
Med disse værktøjer kan du se efter alder, køn, lokation, interesser, netværk, mm. Denne information kan du bruge i dine målrettede markedsføringskampagner på f.eks. YouTube, Instagram og Facebook.
Markedskommunikationen har forskellige formål
For store brands som Coca-Cola, består markedskommunikationen ofte i at påminde folk om brandet, samt skabe positive associationer til det. For mindre virksomheder, består målet ofte i at få kunder ind på hjemmesiden for at købe et produkt. På hjemmesiden bliver der også opfordret til at bestille et produkt eller service, samt at kunden skriver sin e-mail.
Ved at din virksomhed kender til brugernes e-mail adresser, er du nu i stand til at skabe et tættere forhold til brugeren. Det gør du gennem det der betegnes som ’direct marketing’. Direct marketing, er m.a.o. e-mail marketing, og praktisk taget består det i at skabe relevant og fængende indhold, som tilsendes dine kunders e-mail adresser.
Relevant indhold her, kunne for eksempel være nyheder om din virksomhed, produkter eller servicer der er på rabat. Hvis din virksomhed har i mente at påbegynde direct-marketing er det værd at sørge for skribenten er dygtig til at skabe relevant og fyldestgørende indhold.
Hvis du selv er interesseret i at skabe indhold til e-mail marketing, kan det være en idé at tage nogle kurser om tekstforfatning. Forskellen mellem godt og skidt indhold er vigtig, for det er også forskellen mellem, om dine kunder overhovedet får lyst til at læse dine e-mails, eller afmelde dem. I sidste ende kan du bruge disse mails til at skabe et tættere forhold til dine kunder. På den anden side kan du risikere at frastøde dem, hvis dine mails virker som spam.
Dette er blandt noget af det, du bør kende til i forbindelse med digital markedsføring. Feltet er dog langt større end bare det her, og du kan med fordel undersøge videre på, for eksempel, YouTube.