I en verden, hvor vi er opmærksomme på vores miljøpåvirkning, bliver vi stadig mere bevidste om, hvordan vores livsstil påvirker klimaændringerne. Én af de områder, vi kan gøre en forskel, er vores uddannelsessystem. Online undervisning har været en alternativ til fysisk undervisning i mange år, og det er blevet mere populært i takt med den teknologiske udvikling. Men hvorfor er online undervisning faktisk en god ide, ikke kun for eleverne, men også for miljøet?
For det første, når vi tænker på miljøpåvirkningen, sparer online undervisning på transport. Når eleverne ikke skal møde fysisk op i skolen, betyder det, at der er mindre transport til og fra skolen, hvilket reducerer CO2-udledningen. Dette er særligt vigtigt i tider med pandemier, hvor mange mennesker er opfordret til at arbejde og lære hjemmefra for at undgå at sprede smitte.
For det andet, online lektiehjælp har vist sig at være en mere effektiv og tidseffektiv måde at lære på for mange elever. Eleverne kan tage notater, ser videoer og for feedback hurtigere, når de lærer online. De har også mulighed for at gå tilbage og se materialet igen, hvis de har brug for det. Alt dette gør det nemmere for eleverne at forstå og huske informationen.
Desuden kan online lektiehjælp også nemt tilpasse læringsplanen til elevernes behov og færdigheder. Online tutoring kan også godt være en alternativ løsning, da det også giver eleven mulighed for at modtage undervisning når og hvor som helst, hvilket også betyder at eleven kan få undervisningen hjemmefra i stedte for at skulle rejse til et fysisk sted.
Alt i alt er der mange gode grunde til at modtage online undervisning frem for fysisk undervisning. Online undervisning/lektiehjælp kan reducere transportbehovet, være en mere effektiv og tidseffektiv måde at lære på, samt spare skoler og universiteter for store omkostninger. Samtidig er det også et godt skridt for at bekæmpe klimaændringerne ved at reducere CO2-udledningen. Så næste gang du overvejer dine uddannelsesmuligheder, overvej online undervisning som et miljøvenligt alternativ.