Hvad er fordelene, hvad er ulemperne ved e-cars?

//

Elbilers rækkevidde er stadig ikke på højde med diesel- og benzinbilers rækkevidde, selv om afstanden bliver mindre og mindre. På trods af den miljømæssige fordel er elbiler normalt dyrere end forbrændingsmotorer, og det er stadig mere besværligt at oplade batterierne end at tanke op.

 

Fakta, der fortsat hæmmer salget af elbiler og plug-in-hybridbiler i Tyskland – selv om bestanden af rent batteridrevne køretøjer (BEV) fordobles til 618.460 i 2021.

 

Mere køreglæde med en grøn samvittighed

Og udviklingen af e-biler skrider fremad. Deres fordele får flere og flere kunder til at blive begejstrede for en e-mobil (se købsguide for ebiler og sammenligning af omkostninger). Årsagerne: Køreglæde gennem kraftig acceleration fra stilstand, mindre støj, bonusser, skattefordele og andre privilegier samt grøn samvittighed.

 

Selv om miljøbalancen for elbiler kan betragtes på en differentieret måde – fordi andelen af vedvarende energi i det tyske elmix igen faldt i 2021 for første gang i ti år (se diagram). For potentielle købere er denne plus-minus-balance for elbiler en hjælp i beslutningsprocessen:

 

FORDELE VED EN ELBIL

Hvor miljøvenlige er elbiler?

Faktisk er elbiler ikke helt “grønne”, bare fordi de ikke bruger fossilt brændstof. Det skyldes den energi, der bruges til deres produktion, især til batteriet. Og på grund af oprindelsen af den elektricitet, som de bruger i drift. Ikke desto mindre kan førere af e-biler hævde, at de forbedrer CO2-balancen i vejtrafikken – en god følelse i en tid med klimaændringer. De kan ikke bebrejdes for det nuværende elmix i Tyskland, hvor næsten 30 procent af elproduktionen stammer fra kul. Hvis der er mere elektricitet fra vedvarende energikilder til rådighed, vil det forbedre miljøbalancen for elbiler dramatisk. Men mange undersøgelser viser allerede nu, at e-biler har en CO2-fordel på op til 70 procent i forhold til benzinbiler i hele deres levetid.

Ud over at være emissionsfri i drift er elbiler også mere miljøvenlige end støjende forbrændingsmotorer, fordi de er mere støjsvage.

 

Færre “brændstofudgifter” med elbiler?

Den kraftige stigning i brændstofpriserne som følge af krigen i Ukraine, men også som følge af andre faktorer, har givet næring til en anden fordel ved elbiler: lavere brændstofomkostninger (elektricitet i forhold til benzin, diesel osv.). Det er rigtigt, at elektricitet også er blevet dyrere, men langt fra lige så meget som benzin og diesel. I foråret 2022 beregnede sammenligningsportalen Verivox en omkostningsfordel for elbiler på over 50 procent i forhold til konkurrenterne med forbrændingsmotor. Dette gælder dog kun, når der oplades hjemme til fordelagtige elpriser (0,37 euro/kWh). Desuden blev der taget udgangspunkt i en ekstremt høj pris på benzin (2,20 euro/l.) og diesel (2,30 euro/l.). Ikke desto mindre: Selv med offentlig opladning og en rolig brændstofpris er driftsomkostningerne lavere for e-bilen.

 

Gratis kørsel og gratis parkering?

Elbiler og plug-in-hybridbiler (mindre end 50 g/km CO2 eller mindst 40 km rækkevidde) med E-nummerplader har privilegier i nogle byer takket være loven om elektrisk mobilitet fra 2015 (EmoG). De må f.eks. parkere gratis i offentlige områder, og i nogle tilfælde er det gratis at få elektricitet. I lyset af det stigende antal e-biler og på grund af juridiske usikkerheder kan der imidlertid opstå konfliktsituationer ved offentlige ladestationer. Desuden er der stadig mange steder problemer med gennemførelsen af EmoG, og det er praktisk talt ikke tilladt at anvende særlige kørebaner. Hvis bus- og taxaholdepladser blev gjort tilgængelige for elbiler, kunne det spare pendlere med elbiler for de daglige trafikpropper – forudsat at der ikke er for mange.

 

Flere skattefordele?

Batterielektriske biler (ikke plug-in hybrider), der købes inden udgangen af 2025, vil være fritaget for køretøjsafgift i ti år – selv efter et ejerskifte. Desuden er afgiften for privat brug af elbiler som firmabiler blevet halveret igen til 0,25 procent. Det betyder, at for elbiler, der anvendes erhvervsmæssigt op til 60.000 euro (siden 1. januar 2020), skal kun 0,25 procent af bruttolisteprisen beskattes som en monetær fordel, og for plug-in-hybridbiler (min. 40 km rækkevidde, max. 50 g CO2/km) er det 0,5 procent. Beskatningen af rejser mellem hjem og arbejde er også blevet mere fordelagtig.

 

Færre driftsomkostninger?

Ingen kobling, intet brændstofsystem, intet udstødningssystem: Elbilen kan undvære disse og andre sliddele – hvilket gør den billigere at vedligeholde. Andre driftsomkostninger, især energiomkostningerne, er undertiden så lave for eldrevne køretøjer, at den samlede sammenligning er til fordel for elbilen og til ulempe for forbrændingsmotoren. Når det gælder forsikringsomkostningerne, er der ingen grundlæggende forskelle mellem elbiler og benzin-/dieselbiler, selv om flere og flere forsikringsselskaber belønner lavemissionskøretøjer med særlige priser. På grund af de højere anskaffelsesomkostninger er det tilrådeligt at tegne en fuld kaskoforsikring for elbiler, der også omfatter batteriet, som er bilens dyreste komponent. ADAC fører en detaljeret sammenligning af omkostningerne.

 

Kører du sjov ind i fremtiden?

Det er rigtigt, at førere af ebiler må undvære den motorlyd, der er typisk for en forbrændingsmotor. Men alle, der nogensinde har trykket hårdt på elpedalen i en elbil, kender følelsen af kraftig acceleration. Også med hensyn til udstyr lader moderne elbiler normalt ikke noget tilbage at ønske; vejen til autonom kørsel er betydeligt kortere end med en gammel dieselbil. Og mens udbuddet af elbiler for blot et par år siden var begrænset, er der allerede nu et stort antal elbiler på markedet fra de store bilproducenter, og antallet vokser hele tiden. Så som elbilist er du også lidt af en trendsætter – ifølge en undersøgelse vil elbiler overhale forbrændingsmotoren i 2030.

 

Hvad med kørselsforbud?

Køreforbud af miljømæssige årsager er relativt sjældne i Tyskland, og de rammer primært ældre dieselbiler – og risikoen for yderligere restriktioner er for nylig blevet mindre. Men det kan ændre sig igen. Den tyske miljøhjælpsorganisation DUH har anlagt sag i mere end 30 byer og kommuner for at sikre, at immissionsgrænsen for kvælstofdioxid (NO2, 40 mikrogram pr. kubikmeter luft i årsgennemsnit) bliver overholdt. Uanset hvad resultatet bliver, er ejerne af elbiler i sikkerhed. Situationen er noget anderledes med hensyn til indrejserestriktioner i miljøzoner. En OECD-undersøgelse viste, at partikler genereres mere end forventet af dæk-, bremse- og vejslid i forbindelse med slid. Og i det mindste med hensyn til dæk og vejbelægning er elbiler i ulempe på grund af deres højere vægt på grund af det tunge batteri, så de kan teoretisk set også blive påvirket.

 

En god fornemmelse under kørslen?

Den følelsesmæssige komponent spiller også en rolle, når man køber en bil. Mens mange andre kunder nyder udseendet, lyden eller billedet af deres nye favoritbil, kan førere af e-biler have god samvittighed, så at sige. For selv om brint eller e-brændstoffer gentagne gange ønskes som alternative drivsystemer: Efter de fleste eksperters mening er kun elbiler egnede til at vise vejen til dekarbonisering og dermed til at standse eller bremse klimaændringerne. Desuden giver moderne systemer som f.eks. rekuperation ikke kun følelsen af at spilde mindre energi, men også visheden om at spilde mindre energi.

 

Yderligere indtægter gennem drivhusgasemissionskvoter?

Ud over en god samvittighed kan folk endda tjene ekstra penge på deres elbilers miljøvenlighed via drivhusgasemissionskvoterne. Det kan de gøre ved at sælge deres CO2-besparelser som et emissionscertifikat (som et gældsbrev eller en aktie). Dette gælder både for private ejere af e-biler og for leasingtagere. Allerede i dag kan der optjenes op til 400 euro om året, som nemt og bekvemt overføres til e-bilsejerens konto. Læs her, hvad der præcist er involveret, og hvordan proceduren foregår. https://www.billigladestationer.dk/ladestandere/

 

Mindre trafikstøj?

Ifølge Miljøstyrelsen føler ca. 75 procent af tyskerne sig påvirket af trafikstøj på deres bopæl. Elbiler kan være sundere på grund af fraværet af motorstøj – selv om de ligesom forbrændingsmotorer naturligt genererer rullelyde under kørsel. Disse har dog kun en mærkbar effekt over en hastighed på 25 km/t, så elbiler har en klar fordel i forhold til forbrændingsmotorer, i det mindste når de starter op og i trafikdæmpede områder som f.eks. boligområder. Dette gælder ikke kun for personbiler, men også og især for motorcykler, busser og affaldsindsamlingskøretøjer.

 

ULEMPER VED EN ELBIL

Højere købspris trods købspræmie?

Selv om priserne på elbiler og plug-in-hybridbiler kommer tættere og tættere på priserne på tilsvarende diesel- eller benzinbiler: forskellen er stadig mærkbar. Det skyldes især den dyrere drivteknologi, især batteriet. Derfor arbejder industrien på at gøre det billigere at producere batterierne. En milepæl er 100 euro pr. lagret kilowatttime, som VW ønsker at underbyde med et standardbatteri.

Der er en betydelig prisnedsættelse fra staten via den forhøjede el-købspræmie. Siden den 3. juni 2020 har der imidlertid været et tilskud på op til 9 000 euro ved køb af en ebil indtil mindst udgangen af 2025, men samtidig reduceres restværdien ved et eventuelt videresalg som brugt bil, da prisniveauet for ebiler generelt er trykket ned af miljøbonussen.

 

Problemer med opladning og betaling?

Mere end 70 procent af alle opladninger sker hjemme eller på arbejdspladsen. Men det er ikke alle bilejere, der finder den nødvendige infrastruktur der, f.eks. en wallbox. Staten ydede trods alt 900 euro i støtte til private ladestationer (nu kun støtte til kommercielt benyttede ladestationer). Det er nu muligt at oplade på offentlige steder ved ca. 50 000 opladningspunkter (med en stærkt stigende tendens). På trods af forbedringer (f.eks. roamingtilbud fra operatører af opladningspunkter) er det dog ofte stadig problematisk at betale – priserne kan variere meget og er nogle gange betydeligt højere end prisen på 0,37 euro/kWh, der skal betales ved den private eltilslutning.

 

Hvad er grænserne for rækkevidden?

Selv om den såkaldte rækkeviddeangst aftager mere og mere, er elbiler normalt stadig ikke nok til en længere ferierejse på én gang. Ikke desto mindre har nogle køretøjer nu en rækkevidde på omkring 500-600 km, og takket være Supercharger- eller andre hurtigopladningsstationer er opladningen også ret hurtig. I sidste ende afhænger den opnåelige afstand også af den individuelle adfærd som f.eks. kørestil eller brug af strømforbrugende køretøjer om bord. Plug-in-hybrider med en ekstra forbrændingsmotor kan hjælpe. De kan dog kun berolige den grønne samvittighed i 50 kilometer i de fleste tilfælde, og tendensen til plug-ins kan snart blive omvendt.

 

Har batterier stadig svagheder?

Litium er afgørende for batterier til e-biler. Dette råmateriale giver imidlertid problemer med hensyn til udvinding (støv, der hvirvler op og udgør en fare for dyr, forurenet vand, tyveri af jord), især i Sydamerika, prisen (stadig for høj) og bortskaffelse (brandfare, giftige gasser). Det er også vanskeligt at bevise rene forsyningskæder for kobolt. Ikke desto mindre arbejdes der på koboltfrie batterier, og nogle af dem siges endda at kunne klare sig næsten helt uden sjældne og dyre råmaterialer. Et lithium-ion-batteris levetid anslås generelt til otte til ti år; med alderen falder lagerkapaciteten til 70-80 %. Men der er undtagelser, som f.eks. den 1 million kilometer lange Tesla (kørte op til 476.000 kilometer på ét batteri). Mange forskere og ingeniører arbejder på langtidsholdbare superbatterier, der kan køre 1000 kilometer og mere. Eksperter forventer et gennembrud i prisniveauet senest i 2025, og der forskes og udvikles også ihærdigt i genanvendelse af batterier til e-biler.

 

Fare ved lydløshed?

I en elbil er støjen meget begrænset ved lave hastigheder, og man kan kun høre dækkenes rulning på asfalten. Dette udgør en fare for fodgængere, især for blinde og svagtseende. Derfor skal el- og hybridbiler, der er certificeret, være udstyret med det såkaldte Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) siden juli 2019 (her er et eksempel). Det betyder, at der skal kunne høres “motorlignende lyde” op til 20 km/h, og at der skal kunne høres et akustisk signal, når bakgearet lægges i. Dette gælder kun for alle nyregistrerede e-køretøjer fra juli 2021. E-biler, der allerede er registreret, skal ikke eftermonteres. Derudover er der naturligvis purister, der savner den fyldige motorlyd i en stille elbil. Andre er glade for den reducerede støj (se “Fordele ved en elbil”).

 

Lange leveringstider for elbiler?

I endnu højere grad end benzin- og dieselbiler lider elbiler under ekstremt lange leveringstider. Hovedårsagen er den fortsatte mangel på chips, som er endnu værre for komponenter til elbiler. Der er i øjeblikket (fra april 2022) ingen forbedring i sigte. Alternativer er leasing eller et abonnement på en e-bil, hvor du muligvis kan få en ny bil hurtigere.