Søgemaskineoptimering behøver ikke at bruge Co2. Når du skal optimere din hjemmeside eller din webshop, for at opnå bedre placeringer i søgeresultaterne så kan man gøre det på mange måder. Der er også forskel på hvilke servere din hjemmeside ligger placeret på og om disse bruger grøn energi.
Man bruger ofte søgemaskineoptimering for at komme på side 1 på google. Hvis du vil læse mere om hvordan man kommer på side 1 på Google kan du klikke her: side 1 på Google
De fleste webbureauer og SEO bureauer er relativt klimavenlige og CO2 neutrale, hvis de altså vælger at være det, det kræver blot at man aktivt tager stilling til at den Co2 som ens hjemmeside forbrug, besøg, data osv kompenseres.
Der findes forskellige måder at gøre dette på, og man kan blandt andet på en sticker til sin hjemmeside som viser om siden er co2 neutralt.
Når man snakker om søgemaskineoptimering eller SEO som det også kaldes, kan det være en god ide at digitalisere alt, hvilket ikke burde være et problem i dag, der er ingen grund til som online markedsføringsbureau at printe flyers eller plakater eller andet. Det ville jo være lidt fjollet at sidde og slå sig på at alt skal være digitalt, men alligevel være dybt afhængig af tryksager 🙂
Jeg ved at flere bureauer, holder kommunikation til mails, telefon opkald, og personlige møder, men fremsender alt digitalt, både kontrakter og rapporter, da man på den måde sparer virkeligt meget co2 aftryk. Det Kræver naturligvis at man går all in på det, men det burde ikke være noget problem i den tid vi er i.
I forhold til søgemaskine optimering kan det dreje sig om:
ON page SEO
OFF page SEO
TEKNISK SEO
LINKBUILDING
Hvert punkt kan klares på en miljø venlig måde, og kan let optimeres på en måde så man bliver fundet i søgemaskinerne uden det skal tage for lang tid, eller iøvrigt belaste unødigt.
Husk at vælge bureau fornuftigt, så du ikke sætter for hårdt et aftryk på miljøet.