Opstart af virksomhed – hvad skal du tage stilling til?

//

Vi lever i en samtid, hvor bevidsthed og livsglæde prioriteres højere end sikkerhed og stabilitet. Det medfører, at flere og flere springer ud som selvstændige – vi vil ikke længere acceptere et liv som lønslaver, vi vil selv skabe det, vi bidrager med. Autonomien hersker, og vi tillader os selv at tage chancer.

Er du én af de mange, der står foran en nyt liv som selvstændig, så læs med herunder, hvor vi giver dig et overblik over, hvad du skal have styr på, når du skal drive forretning. 

Økonomi, løn og bogføring

Når du starter virksomhed, så er det selvsagt vigtigt, at du har styr på dine økonomiske forhold. 

Der stilles krav til bogføring og afregning af moms og skat. Hvis din virksomhed har en omsætning på mere end 300.000 kr., stilles der desuden krav om, at du udarbejder og afleverer en årsrapport. 

Hvad end du vælger at uddelegere disse opgaver til en revisor eller bogholder, eller du vælger at varetage regnskabet selv, så er det en god idé at sætte sig ind i reglerne vedrørende – det kan blive dyrt ikke at gøre det. 

Der findes forskellige regnskabs- og bogføringsprogrammer, der kan assistere dig, hvis du selv vil stå for økonomien i din virksomhed – eksempelvis på https://retio.dk/afdelinger/aarhus/ kan man finde hjælp til bogføring.

Medier, kommunikation og formidling

Hvad er dit brand – hvad sælger du? Når vi starter en virksomhed, så har vi alle mulige ressourcer i form af digitale medier til rådighed, og det kan være fristende at benytte sig af dem alle, men det er sjældent en god idé. Du kan hurtigt miste overblikket og komme til at bruge uhensigtsmæssigt meget tid på kommunikation og markedsføring. 

Et godt råd er at få designet din egen hjemmeside, og desuden have 2-3 profiler på sociale medier. Disse kan du med fordel linke til fra din hjemmeside, ligesom at du kan bruge de sociale medier til at dele indhold fra samme hjemmeside. 

Her kan du med fordel sætte dig ind i hvilke platforme og medier, der bruges af netop din målgruppe.

Målgruppe og marked

Og hermed når vi videre til sidste element af de indledende øvelser i forbindelse med at starte virksomhed – din målgruppe. 

Hvem sælger du til – og hvor er markedet? 

Du har et produkt eller en ydelse, du gerne vil sælge. Her må du først og fremmest lave en markedsanalyse, da du skal finde ud af, hvordan markedet ser ud, og hvem din målgruppe er. 

Når du kender din målgruppe, så kan du tilrette din markedsføring hensigtsmæssigt, og du kan henvende dig til de rette. Alt sammen for at sikre, at du ikke spilder dine kræfter ved at skyde med spredehagl.